Tampereen ja Suomen autokanta ja niiden ikäjakauma

Twitterissä käytiin intohimoinen keskustelu Suomen autokannan iästä. Keskustelussa olivat liikkeelle lähdettäessä faktat jo sen verran vinossa, että keskustelusta ei meinannut tulla oikein järkevää.

Ajattelin auttaa Iiristä ja kaivaa hänelle luvut raportin muodossa. Näin jokainen voi tarkastaa arvot, eikä tarvitse käyttää epämääräisiä termejä.

Keskustelu lähti liikkeelle oheisesta Iiriksen avauksesta:

https://twitter.com/iiris_suomela/status/1394356079958630401

Oikeasti Suomessa siis henkilöautojen keski-ikä on 12,61 vuotta. Se ei ole ikä, jolloin auto romutetaan. Jos tänä vuonna joku ostaa uuden auton, laskee se keski-ikää mutta ajoneuvo ei todennäköisesti ole vielä romutuskunnossa ennen vuoden loppua. Jos keski-ikää katsoo käyttövoimittain, on sähköautojen keski-ikä 2,29 vuotta, eikä sähköautojen käyttöikä varmasti ole näin pieni.

Asiaa onkin parempi katsoa kertymäfunktion avulla ja arvioida esimeriksi ikää, kun ajoneuvojen lukumäärä ei enää kasva. Kun katsotaan autoja yleensä, jotkut autot säilytetään ajokuntoisina hyvinkin pitkään. Trafin virallisissa tilastoissa on useita yli 50-vuotiaita autoja. Toisaalta osa autoista poistetaan esimerkiksi kolaroinnin takia jo nuorena. Trafi ei tilastoi käyttöikää, mutta voimme arvioida oletettua käyttöikää kertymäfunktion avulla. Kun ajoneuvojen lukumäärän piirtää kertymäfunktiona iän suhteen, voidaan havaita jokin tietty hetki, kun kertymänopeus hiljenee ja sitä kautta ajoneuvojen normaali maksimi-ikä näkyy selvästi.

Oheisessa kuvassa on esimerkkinä kertymät 19-ikävuoteen asti. 19-vuotiaita, tai sitä nuorempia on bensiiniautoista 74,95% ja dieselautoista 93,1%. Kuvaajassa näkyy dieselautoissa selkeä kertymän hidastuminen kyseisessä kohdassa ja siitä voisi päätellä autojen poistoiän olevan lähellä tuota.

Kuvaaja ei toisaalta ota kantaa saatavuuteen. Dieselillä toimivia henkilöautoja ei ole ollut olemassa aina, vaan ne yleistyivät 90-luvun alkupuolelta lähtien. Siksi yli 30-vuotiaita Diesel-henkilöautoja ei yksinkertaisesti voi olla kovin paljon olemassa. Kuvaajaa tuleekin lukea hieman kontekstia ymmärtäen.

Kuvaajasta voidaan kuitenkin helposti tehdä johtopäätös, että autoja ei poisteta käytöstä 12-vuotiaina Suomessa.

Aineisto on ladattu Trafin virallisesta tilastotietokannasta ja se on päivätty 31.3.2021.

Toivoisin, että ennen kuin Iiris tai kukaan muukaan julkisessa keskustelussa oleva kertoo huhaajuttuja totuutena, nähtäisiin hieman vaivaa asioiden selvittämiseen. Minulla meni raportin tekemiseen n. 2h, joten ylivoimainen tehtävä se ei ole kenellekään, eikä vaadi kuin ihan perusteita matematiikasta.

Raporttini on tässä alhaalla. Voit katsoa siitä Tampereen ja koko Suomen autokannan määriä merkeittäin ja käyttövoimittain.

EDIT: Alkuperäinen keskustelu on harmittavasti poistettu Iiriksen toimesta. Yritin kommentoida siihen faktat mukaan, mutta nyt tulee enää vain virhettä.